Köpenhamn

Borta bra men hemma bäst :)

Minisemstern i Köpenhamn var mysig och bra för oss alla tre. Stella är inte ett dugg blyg för några främligar och tydligen är hon så pass oemotståndlig så främmande danskar ska komma fram mitt på gatan och prata med henne, haha. Resan dit gick strålande fast Stella hade inte riktigt tid att sova så det blev lite gnäll en liten, liten stund innan hon somnade.

Väl framme i Köpenhamn försökte vi lokalisera rätt gata som hotellet låg vid. Snurrade lite åt fel håll men kom rätt ganska snart. (sista dagen hittade vi världens genväg såklart, toknära stationen) Den söta tjejen i receptionen var så himla söt och gav oss ett extra stort familjerum så vi fick plats med barnvagn och allt. Vi packade upp lite, beundrade den mysiga innergården och slappade. Stella fick mat och sova middag innan vi gick och käkade lunch.

Lunchen blev på Jensens Böfhus, en restaurang som även finns i Sverige nu för tiden. Goda kötträtter ska dom tydligen ha och det stämde bra. Martin åt en köttbit och jag tog en BBQ hamburgare och salladsbar. Dom hade tokgoda grejer i salladsbaren, hade lätt kunnat äta mig mätt där bara. Beställde in en stor mineralvatten till maten och då väntade man sig ett vanligt ölglas typ. Inte 70cl! Martins öl var nog lika stor. Kolla på bilden nedan så förstår ni hur stort glas det va. Vinflaskan brevid är en fullstor flaska. Stella fick ett lek-set av den snälla servitören som hon diggade hårt!

Sen var det dags för oss att hitta bästa vägen till Köpenhamn Zoo och det blev med buss. Busschaufförerna är helt galna kan jag tillägga. Gasar på som det vore en 110-väg så man fick hålla i sig för glatta livet. Smygfotade världens lustigaste arnvagnar. Antar att dom är från ett dagis eller dagmamma. Kolla själva!

Besöket på Zoo var riktigt kul och det var absolut det bästa på hela resan. Alla djur som man fick se och att vi gjorde något som en familj. Stella älskar ju djur så det var ju för hennes skull vi åkte dit i första hand. Sen att vi tyckte det va superkul med var ju bara ett plus.

Tyvärr stängde Zoo redan vid 17 så vi missade att titta på de afrikanska djuren :( Hoppas man kan komma dit fler gånger.

Resten av eftermiddagen och kvällen tog vi det lungt och köpte med oss Smörrebröd upp på rummet. Åh va gott och typiskt danskt! Till det blev det såklart en Tuborg. Drack iaf 3 öl i Kpenhamn även om jag inte är någon öldrickare alls.

Natten på hotellet gick bra. Stella hade lite svårt att somna och sov lite oroligt men vi la oss tidigt alla 3 så det gick bra ändå. Dag två skulle spenderas på Ströget och Nyhavn. Vad vi inte ens tänkt på var att det var Kristi Himmelfärdsdagen just den dagen. En röd helgdag alltså, vilket beydde att nappt nån butik hade öppet alls. Bara Caféer och restauranger höll öppet. Det var lite av en besvikelse för jag hade ju såklart sett fram mot att kanske köpa nått plagg eller så. Vi fick oss en rejäl promenad iaf och hade en ok dag ändå. Vi tog det väldigt lungt iom att vi hade ända fram till kl 17 på oss innan tåget gick hem igen.

Det blev en latte på Nytorv, lunch på ströget bestående av pizza och pasta som var snordyrt men gott. Sen var det dags att bege sig tillbaka till hotellet och söva arg Stella, hämta våra väskor och bege oss mot tågstationen igen. Kan sammanfatta minisemestern med VÄL GODKÄNT! Hade blivit ett MVG om alla affärer hade varit öppna.

Gillar Köphenhamn och hoppas jag får komma dit snart igen.